Вибіркові дисципліни кафедри граматики англійської мови
1 КУРС
Класифікація частин мови (к.ф.н., доц. Пожарицька О.О.)
Цей курс закладає основи граматики для студентів, які вивчають англійську мову та бажають впевнено розпочати навчання в університеті, освіжити знання, отримані в школі, і ознайомитися з, на перший погляд, простими, але, насправді, доволі складними проблемами англійської. Він спрямований на ознайомлення студентів з основними поняттями граматики, такими як частина мови та частини мови в англійській мові, а також способи їх функціонування в англійських реченнях; речення, його комунікативні типи та типовий англійський порядок слів у них; член речення та основні члени речення в англійському реченні. Лекції також охоплюють усі типи питань разом із їх комунікативними особливостями. Студенти дізнаються більше про займенники It і There та їхні ролі в безособових і номінативних реченнях і реченнях незрозумілого існування (There is time… Vs It is time…).
Граматичні особливості простого речення (к.ф.н., доц. Лимаренко О. А.)
Курс присвячено висвітленню основних принципів організації простого речення в сучасній англійській мові. Здобувачі знайомляться із комунікативними типами та структурними моделями простого речення, навчаються виокремлювати граматичну основу простого речення, розрізнювати другорядні члени речення. Опрацьовуються практичні навички з конструювання різних структурних моделей простого речення залежно від комунікативної інтенції мовця.
2 КУРС
Вступ до германської філології (к.філол. наук, доцент Мойсеєнко Н.Г., ст. викл. Жук В.А.)
Метою курсу є знайомство студентів з походженням, розвитком, структурою германських мов, їх взаємних зв’язків, спільних закономірностей і тенденцій в їхньому розвитку й структурі. Навчальна дисципліна розглядає факти історичних змін як прояв загальних закономірностей та специфічних рис і тенденцій у їхньому нерозривному зв'язку з умовами існування германських мов, дає історичне пояснення основним особливостям сучасної системи германських мов, яка склалася в результаті багатовікового розвитку, базуючись на історичних, етнографічних, археологічних даних про походження, побут, суспільний устрій давніх германців.
Особливості використання фразових дієслів в англійській мові (к.пед.н., доц. Хромченко О. В.)
Курс має на меті надати здобувачам вищої освіти всебічне розуміння та практичні навички для ефективного використання фразових дієслів. Цей курс ставить завдання вирішити труднощі, з якими студенти часто зіштовхуються при зіткненні з цими складними мовними структурами. Завдяки поєднанню теоретичних основ та практичних вправ, здобувачі освіти розвинуть глибоке розуміння особливостей застосування фразових дієслів у різних контекстах. Завершивши курс, студенти можуть очікувати, що вони матимуть міцний фундамент для ефективного використання фразових дієслів. Вони будуть забезпечені стратегіями для розкодування нових фразових дієслів, які вони зустрічатимуть у навчальних матеріалах, текстах та щоденних розмовах. Цей спеціалізований курс не тільки покращить їхню мовленнєву компетенцію, але також розвине здатність спілкуватися плавно та виразно, відкриваючи шлях до успішного навчання та майбутньої професійної діяльності.
Метод проєктів як сучасна педагогічна технологія (к.пед.н., доц. Хромченко О. В.)
Курс присвячено особливостям впровадження методу проектів у ході викладання професійно-орієнтованих дисциплін з метою формування дослідницьких умінь, розвитку творчих здібностей, підвищенню пізнавального інтересу здобувачів вищої освіти. Курс складається з теоретичної частини, де розглядаються аналіз наукових позицій щодо визначення сутності феномена “метод проектів” в контексті різних наукових підходів та класифікація навчальних проектів зумовлена різними точками зору щодо можливостей впровадження проектування в навчальний процес. Практичну частину курсу присвячено розробці власних проектів. Найголовніше, що Ви отримаєте, якщо оберете цей спецкурс: Ви навчитесь самостійно думати, знаходити та вирішувати проблеми, використовуючи знання із різних предметних областей, висувати гіпотези, формулювати висновки. Проектна робота дозволить виключити формальний характер навчання й та допоможе досягти практичного результату навчання.
Принципи узгодження граматичних часів (к. пед. наук, доц. Хромченко О. В.)
Спецкурс присвячено висвітленню основних принців узгодження граматичних часів в англійській мові. Пропонований спецкурс передбачає вивчення певної системи залежності граматичного часу дієслова в підрядному реченні від граматичного часу, яке вживається в головній частині складнопідрядного речення. Спецкурс, який викладається англійською мовою, дає студентам можливість вдосконалювати навички іншомовного спілкування, оскільки правила узгодження граматичних часів використовуються в непрямій мові.
3 КУРС
Неособові форми дієслова (к.ф.н., доц. Лимаренко О. А.)
Курс зосереджується на неособових формах дієслова в англійській мові: їхніх формах, синтаксичних функціях, особливостях вживання в сучасній англійській мові. Увага також приділяється порівняльному аналізу реалізації зазначених граматичних форм в різних типах речень, в деяких типах дискурсу тощо.
Реалізація категорії модальності (к.ф.н., доц. Лимаренко О. А.)
Спецкурс спрямований на формування практичних навичок студентів щодо диференціації та вживання модальних дієслів в сучасній англійській мові. Для реалізації даної мети висвітлюються наступні теми: модальність як категорія, що позначає (ір)реальні відношення висловлення до дійсності з точки зору мовця; типи модальності в сучасній лінгвістиці та засоби її вираження в мові; особливості вживання модальних дієслів (класифікація, граматичні форми, семантичне значення тощо).
4 КУРС
Мовні засоби вираження нереальності в англійській мові (д.ф.н., проф. Морозова І.Б.)
Cпецкурс присвячено основним принципам вираження нереальності в англійській мові скрізь призму логіко-філософcької концепції суб’єктивної модальності. Основною метою курсу є висвітлення граматичних принципів побудови модальних висловлювань та їхнього вживання у поточному мовленні. Матеріал викладається в аспекті практичного використання умовних способів англійської мови з урахуванням діахронічних тенденцій її розвитку. Курс складається з теоретичної частини, де розглядаються поняття «суб’єктивна модальність», засоби вираження модальності, типи умовних способів та базові мовленнєві моделі висловлення нереальності в англійській мові. Практичну частину курсу присвячено тренуванню та активному вживанню умовних способів дієслова в поточному мовленні.
Синтаксичні комплекси (к.ф.н., доц. Пожарицька О.О.)
Курс лекцій спрямований на полегшення засвоєння однієї з найскладніших тем граматики - синтаксичні комплекси та робить її досить легкою та зрозумілою. Маючи достатньо часу, ми присвятимо заняття висвітленню комунікативних функцій та особливостей інфінітивних, герундіальних і дієприкметникових комплексів і фраз, побачимо їх можливі трансформації та те, як вони функціонують у сучасній англійській мові. Оскільки синтаксичні комплекси — це зворот, що робить мовлення аутентичним та насправді англійським, ознайомлення з ними — ще один крок до вільного володіння мовою та майстерності.
Синтаксичний аналіз речення (к.ф.н., доц. Карпенко М.Ю.)
Курс присвячено висвітленню основних понять синтаксичного аналізу простого речення. Зокрема, приділено увагу наступним моментам:
- Диференціація між різними членами речення;
- Типові способи вираження кожного члену речення;
- Аналіз морфологічних характеристик різних частин мови;
- Визначення типів і підтипів підмета, присудка, доповнення, обставини, означення;
- Структурна і комунікативна класифікація речень.
МАГІСТРАТУРА
1 КУРС
Особливості викладання англійської мови для цифрового покоління студентів (к.пед. н., доц. Хромченко О.В.)
У сучасному світі, де технології є невід'ємною частиною нашого життя, особливо актуальним стає питання викладання англійської мови для “цифрового покоління”. Запропонований спецкурс присвячено основним аспектам викладання англійської мови студентам, які належать до “цифрового покоління”. На спецкурсі здобувачі вищої освіти навчаться використовувати цифрові технології, інтерактивні методики навчання, адаптувати заняття до цифрових форматів тощо. Спецкурс буде присвячено таким темам, як розвиток цифрової грамотності серед студентів; особливості використання візуальних та аудіовізуальних засобів у навчальному процесі; створення цифрових ресурсів та матеріалів для викладання англійської мови; адаптація традиційних методів навчання до цифрових форматів.
Сучасні граматичні течії (к.ф.н., доц. Карпенко М.Ю., к.ф.н., доц. Пожарицька О.О.)
Курс орієнтовано на систематизацію та узагальнення знань з сучасних напрямів у лінгвістиці, а також з дидактичних студій, що стосуються викладання іноземних мов. Даний курс лекцій надає слухачам ґрунтовну платформу для вибору власного шляху на широких теренах лінгвістичних та дидактичних проблем та дозволяє слухачам вибрати найбільш ефективні кроки для подальшого власного професійного розвитку. У лекціях також висвітлюються сучасні методичні та лінгвістичні підходи до глибинного вивчення мовних одиниць різних рівнів.
Академічний дискурс (д.ф.н., доц. Неклесова В.Ю.)
Курс призначений для всебічного вивчення аспектів академічного дискурсу. Його головна мета – це надати студентам теоретичні та практичні знання у царині дискурсивної діяльності, пов’язаною з академічним світом. Під час курсу студенти ознайомляться з основними поняттями академічного дискурсу, його різновидами та складовими. Увагу буде приділено таким компонентам як хронотоп, цілі, цінності, стратегії, матеріал, дискурсивні формули та учасники академічного дискурсу. Студенти розвинуть навички критичного мислення та аналізу текстів академічного дискурсу. Курс сприятиме підготовці студентів до самостійної наукової роботи в області філології, літературознавства та перекладу.
2 КУРС
Психолінгвістика (д.ф.н., проф.Карпенко О.Ю.)
Дисципліна присвячена висвітленню принципів засвоєння, продукування та сприйняття мовлення. Основна мета курсу полягає в тому, щоб ознайомити студентів з основами психолінгвістики для запобігання складностей з викладанням матеріалу у майбутній професійній діяльності, а також для кращого розуміння особливостей функціонуання пам’яті та мовленнєвої свідомості реціпієнтів інформації. Тематика лекцій опоплює онтогенез мовлення, рівневість сприйняття мовлення: психологічні механізми, внутрішній лексикон, моделі продукування мовлення, конверсаційні інтеракції. Також планується проведення психолінгвістичних експериментів, інтерпретація та аналіз їх результатів.
Основи когнітивної ономастики (д.ф.н., доц. Неклесова В.Ю.)
Цей курс присвячений вивченню власних назв, онімів, та спрямований на всіх, хто цікавиться власними назвами. Основа проблематики когнітивної ономастики – буття власних назв у ментальному лексиконі. Оніми проникають у ментальний лексикон щодня у великих кількостях, але затримуються там тільки потрібні, суб’єктивно значущі, які зазнають трансформації, перекодовуються у концепти. При виході їх у мовлення вони зазнають переробки, перекодовуючись у слова. Онімні концепти зв’язані з іншими елементами ментального лексикону як його організатори, оптимізуючи його функціонування й підвищуючи ефективність. Особливий інтерес представляє асоціативний шлейф власної назви, для виявлення якого на заняттях студенти проводять вільний асоціативний експеримент за результатами якого складають асоціативні словники, практичне застосування яких може здійснюватися в написанні текстів, особливо рекламного характеру.
Вербальна складова психологічного впливу (к.ф.н., доц. Карпенко М.Ю.)
Курс присвячений детальному вивченню механізмів вербального впливу. Основною метою курсу є надання студентам глибоких знань про принципи і техніки впливу, які використовуються в різних комунікативних ситуаціях. Протягом курсу студенти ознайомляться з основними психологічними тригерами, такими як взаємність, послідовність, соціальний доказ, симпатія, авторитет, дефіцит і автоматичність, а також дослідять їхню роль у формуванні поведінки та рішень. Окрему увагу буде приділено етичним аспектам застосування цих принципів, а також розвитку навичок розпізнавання і захисту від маніпулятивних технік. Студенти набудуть практичних навичок аналізу вербальних стратегій впливу та їхнього застосування для досягнення професійних цілей, що сприятиме їхньому розвитку в сферах комунікації, психології, маркетингу та освіти.
Інтра- та екстра-лінгвальні детермінанти загальної привабливості (д.ф.н., проф. Морозова І.Б.)
У даному курсі розглядається проблема інтра- та екстра-лінгвальних засобів створення (власноруч та не тільки) іміджу привабливої особистості. Особливістю запропонованого підходу є детальне вивчення особистостей безперечних поганців, яким, як відомо, загалом співчувають, попри їхню злу сутність. Протягом курсу аналізуються різні ментально-лінгвальні механізми створення певного іміджу особистості. Особливу увагу приділено вербальному аспекту цього процесу та вченню про комунікативні моделі. Студенти ознайомляться з концепцією Р. Сассоуера про «глобальну та універсальну привабливість» та з роботами з імідж-мейкінгу, запропонованими Гарвардським університетом. Метою даного курсу є надання його слухачам практичних навичок вербального моделювання, які б гарантували позитивне сприймання їхнього повідомлення аудиторією.
‘Покарати не можна помилувати': правила пунктуації в різностильових англійських текстах (к.ф.н., доц. Лимаренко О.А.)
Мета дисципліни – допомогти здобувачам вищої освіти розвинути критичне розуміння основних правил пунктуації сучасної англійської мови та сформувати практичні навички їх використання.
Опис: дисципліна спрямована на поглиблене вивчення правил і особливостей використання пунктуації в англійській мові. Особлива увага приділяється аналізу різних варіантів пунктуаційних норм у сучасних англомовних текстах та їх еволюції. Курс також включає практичні завдання з редагування речень, текстів, що дозволяє студентам застосовувати теоретичні знання на практиці. В результаті вивчення дисципліни здобувачі зможуть впевнено використовувати пунктуацію для досягнення чіткості та виразності письмового мовлення.