Опис семінару: розглядалась зміна системи цінностей у контексті сучасної цивілізаційної трансформації.
Який онтологічний статус цінностей як таких і чи існують абсолютні цінності? Яка природа самих цінностей у контексті самоорганізуючих процесів буття? Яка їхня роль у саморегуляції суспільства, що існує в певному природному середовищі? Що таке ієрархія самих цінностей? Для з'ясування природи цінностей автор використовував концепцію самоорганізації в цілому та зосередився на її інформаційному аспекті та універсальному механізмі зворотного зв’язку, що забезпечує емпіричний процес оцінки людиною середовища, розробку стратегії реагування на зовнішні сигнали, розробку системи цінностей як стратегії дій індивідів та соціальних організмів на основі випробувань та механізму виправлення помилок подібно до розробки стратегії дій для складних самокерованих систем за допомогою ШІ. У ціннісному регулюванні суспільства слід розрізняти абсолютні, базові, інструментальні, духовні цінності, а також цінності ідентичності, цінності виживання та розвитку тощо Можна побудувати ієрархію цінностей, але співвідношення різних цінностей залежить від ситуації, в якій знаходиться людина та суспільство. Ця ситуація може особливо змінюватися в умовах соціальних катастроф та цивілізаційних трансформацій.
Також було проаналізовано процес розвитку рефлексивних цінностей людською популяцією в період цивілізаційної трансформації «осьового часу» (К. Ясперс), коли людство почало продукувати трансцендентні цінності та цілеспрямовано конструювати людиновимірні соціальні відносини. Цивілізаційна трансформація епохи Модерну, що базується на розвитку цінностей ідентичності (Ф. Фукуяма) та наукових знань, сприяла промисловій революції та технологічному прогресу суспільства. Сучасна цивілізаційна трансформація породжує динамічне протистояння між суспільствами з людиновимірними демократичними цінностями, що сприяють консолідованій продуктивній взаємодії індивідів, з одного боку, та цінностями авторитарних і тоталітарних суспільств, у яких на перше місце ставиться владне домінування правлячої еліти, з іншого. Точка біфуркації вирішення цього протистояння ще не прийнято, оскільки ми нарахі перебуваємо на початку процесу. Однак можна виділити кілька сценаріїв майбутнього розгортання цього цивілізаційного переходу, який встановить нове сузір'я глобальних систем цінностей.
Висловлюємо подяку професору В.В.Ляху, завідувачу відділу історії зарубіжної філософії Інституту філософії імені Г.С. Сковороди НАН України та доктору С.Балінченко за плідну співпрацю. В обговоренні доповіді активну участь взяли: К.Лумер, Л.Карачевцева, І.Голубович, Я.Пасько.
Семінар «Постскриптум»
https://ps.kdpu.edu.ua/filosofiia/aboutf/about-main/23135-molodizhnyi-tsentr-2.html
https://ps.kdpu.edu.ua/filosofiia/archive/archive.html
https://www.youtube.com/@PostScriptum2022/videos