Історія кафедри психодіагностики та клінічної психології

Історія становлення та розвитку кафедри
ПСИХОДІАГНОСТИКИ ТА КЛІНІЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ

«Ми продовжуємо традицію одеської психологічної школи — перетворюючи науку про людину на мистецтво її розуміння. Від експерименту до емпатії — зберігаємо традицію науки, що не втрачає серця»

Шановні абітурієнти та студенти! Як завідувачка кафедри психодіагностики та клінічної психології Одеського національного університету імені І.І. Мечникова, я з великим натхненням представляю інформацію кафедри психодіагностики та клінічної психології.

13 травня 2025 року, у знаменний день святкування 160-річчя нашого університету, відбулася реорганізація кафедри диференціальної і спеціальної психології в нову структуру – кафедру психодіагностики та клінічної психології.

Ця трансформація не є просто зміною назви: вона відображає еволюцію психологічної науки в контексті сучасних викликів, таких як впровадження положень Закону України «Про систему охорони психічного здоров’я», психотравми війни, цифрова трансформація суспільства та акцент на психічному здоров'ї як основі особистісного зростання.

Ми зберігаємо багатовікові традиції Одеської психологічної школи, але адаптуємо їх до реалій сьогодення, роблячи психологію інструментом для реальної допомоги людям, інноваційних досліджень та професійного саморозвитку.

Витоки традицій: від експериментальної психології до сучасної психодіагностики та клінічної діагностики.

Наша кафедра – це живий міст між минулим і майбутнім психологічної науки в Україні. Її корені сягають кінця XIX століття, коли в 1896 році в Новоросійському (Одеському) університеті була створена перша незалежна лабораторія експериментальної психології під керівництвом Миколи Миколайовича Ланге, визнаного засновника вітчизняної експериментальної психології.

Микола Миколайович Ланге

М.М. Ланге не просто вивчав увагу та перцепцію – він заклав традицію емпіричного підходу, де психічні феномени досліджуються через точні експерименти, а не абстрактні теорії. Ця традиція емпіризму, що робить психологію наукою про реальне життя, жива в нас і сьогодні: ми навчаємо студентів не лише теорії, але й практичним методам, де кожен експеримент стає кроком до розуміння себе та інших.,

Давид Генріхович Елькін

У 1930-х роках цю естафету перейняв Давид Генріхович Елькін, перший завідувач кафедри загальної психології, який розвинув унікальний напрямок "Психологія диференціації часу". Його дослідження сприймання часу як циклу, залежного від індивідуальних психофізіологічних особливостей, відкрили шлях до розуміння, як час впливає на психіку – від типів темпераменту до реакцій на стрес.

Д.Г. Елькін показав, що психологія – це не статична наука, а динамічний процес, де індивідуальні відмінності стають ключем до персоналізованої допомоги. Ця традиція диференціації, або персоналізованого підходу, є серцевиною нашої кафедри: ми навчаємо студентів бачити в кожній людині унікальну історію, а не шаблон, що особливо актуально в еру персоналізованої медицини та психотерапії.

Ілля Григорович Білявський

У 1987 році за ініціативою професора, доктора психологічних Іллі Григоровича Білявського, одного з фундаторів історичної психології в Україні була створена Кафедра загальної та соціальної психології. Під його керівництвом кафедра стала осередком розвитку наукової школи історичної психології, а також платформою для впровадження нових напрямів — етнічної психології, психології релігії, акмеології. У 1992 році відкрито психологічне відділення, що започаткувало підготовку студентів-психологів в ОНУ.

У 2003 році, під керівництвом Бориса Йосиповича Цуканова, виникла та почала потужно розвиватися Кафедра диференціальної і спеціальної психології. Було продовжена розробка концепції психологічного часу та методи психопрофілактики, включаючи програми для запобігання інфарктам.

Бориса Йосиповича Цуканова

Б.Й. Цуканов відкрив "закон ходу індивідуального годинника", показуючи, як внутрішній ритм психіки впливає на здоров'я та продуктивність. Його роботи лягли в основу традиції інтеграції психології з медициною – саноцентричного підходу, де психічне здоров'я розглядається як основа фізичного та психологічного благополуччя. Сьогодні ми розвиваємо це в курсах клінічної психології та реабілітології, де студенти вчаться застосовувати психологічні інструменти для реальної допомоги, наприклад, у відновленні після травм чи стресів.

Борис Григорович Херсонський

У 1999-2015 роках була створена кафедра клінічної психології, яку очолив Борис Григорович Херсонський, кандидат медичних наук, професор. Один із засновників сучасної клінічної психології в університеті, він започаткував розвиток напрямів психодіагностики, психотерапії та корекції поведінкових розладів. Активний учасник одеського психоаналітичного руху 1970–1980-х років, автор численних наукових праць і монографій, Б.Г. Херсонський зробив вагомий внесок у формування наукової школи клінічної психології в ОНУ.

Тетяна Павлівна Вісковатова

З 2008 по 2016 рік Тетяна Павлівна Вісковатова, академік Української академії наук, збагатила наші традиції фокусом на спеціальну психологію, вивчаючи затримки розвитку, аутизм та ДЦП. Тетяна Павліна відродила спеціалізовану вчену раду для захисту дисертацій, підкреслюючи традицію наукової спадкоємності. Кафедра отримала назву «диференціальної і спеціальної психології» та стала центром для вивчення девіантної поведінки та реабілітації, роблячи психологію інструментом соціальної інклюзії.

Родіна Наталія Володимирівна

У 2016–2025 роках кафедра диференціальної і спеціальної психології увійшла в новий етап свого розвитку під науковим керівництвом Родіни Наталії Володимирівни. Цей період позначений оновленням наукових орієнтирів, поєднанням класичних традицій Одеської психологічної школи з інноваційними підходами до вивчення особистості та її психічного здоров’я. Було посилено увагу до системного та інтегративного підходу у психодіагностиці, розширено дослідження з проблем копінг-поведінки, суб’єктивної безпеки й психологічних ресурсів людини у кризових умовах. Кафедра поступово формує власну наукову школу, що об’єднає експериментальні, клінічні та гуманістичні традиції в єдину концепцію професійної психологічної допомоги.

Продовжуючи шлях, започаткований М.М. Ланге, Д.Г. Елькіним, І.Г. Білявським, Б.Й. Цукановим, Б.Г. Херсонським та Т.П. Вісковатою, кафедра сьогодні розвиває культуру психології як простору довіри, наукової глибини та людяності. У цьому — її спадкоємність, місія і сенс.

Сучасні традиції: інновації, практика та психологічне натхнення.

Спираючись на потужну наукову школу, започатковану фундаторами психологічної науки в ОНУ імені І.І. Мечникова, наша нова кафедра прагне розвивати психодіагностику та клінічну психологію в контексті сучасних викликів і міждисциплінарних підходів.

Реорганізація 2025 року стала не просто адміністративним кроком, а осмисленою відповіддю на виклики сучасності — війну, цифровізацію та кризу психічного здоров’я. Ми, зберігаємо дух і цінності, що формували обличчя нашої кафедри протягом десятиліть, але надаємо їм нового — клінічного та гуманістичного звучання.

Сьогодні кафедра поєднує науку і практику: від психодіагностики — до психологічної підтримки, терапії та реабілітації, відкриваючи людину у її цілісності. Наші сучасні традиції — це інтегративне мислення, доказовість, міждисциплінарність і культура психічного здоров’я, що формує нову якість психологічної освіти та професіоналізму.

Персоналізоване навчання та дослідження: як і в роботах професора Елькіна, ми акцентуємо на індивідуальних відмінностях. Студенти та PhD проводять дослідження з психологічного здоров'я (наприклад, НДР "Дослідження психологічного здоров'я особистості: саноцентричний підхід", 2022–2025 рр.), де вчаться моделювати психіку як систему, залежну від біо-психо-соціальних факторів. Це захоплює, бо дозволяє студентам бачити себе як дослідників, здатних змінювати світ – від прогнозу стресу до розвитку емоційного інтелекту.

Практична інтеграція з життям: традиції професора Цуканова живе в наших базах практики, як-от реабілітаційний центр "Сходи" чи військові частини, де студенти застосовують знання в реальних сценаріях: від нейропсихологічної корекції до допомоги ВПО та військовим. Це не суха теорія – це психологія в дії, де кожна практика стає кроком до професійного зростання, надихаючи на кар'єру в ЗСУ, бізнесі чи приватній практиці.

Інновації в цифрову еру: ми вводимо курси з психології кіберпростору, сексуальності та гендеру, поєднуючи класичну диференціальну психологію з сучасними темами, як кібердевіації чи емоційна компетентність. Це робить нашу кафедру актуальною: студенти вчаться використовувати AI для діагностики, але з етичним акцентом на людський фактор, що захоплює молодь, яка живе в цифровому світі.

Спільнота та натхнення: як віце-президент «Української психологічної асоціації», гарант освітньої програми для другого (магістерського) рівня ВО, співзасновниця громадських асоціацій та благодійного фонду, лектор проєктів (наприклад, "Адаптація та психологічна підтримка жінок-ВПО"), я забезпечую, щоб кафедра була спільнотою, де колеги та студенти обмінюються ідеями. Наші традиції – це не артефакти минулого, а живі практики, що мотивують: від семінарів з першої психологічної допомоги до досліджень ортобіозу (2016–2021 рр.), де психологія стає шляхом до гармонійного життя.

Ми запрошуємо вас приєднатися до цієї традиції – стати частиною Одеської психологічної школи, де наука зустрічається з емпатію, а знання перетворюється на силу.

З натхненням і вірою в психологічну науку, професорка Наталія Володимирівна Родіна.

Приймальна комісія

Французький б-р 24/26
Телефон: (+38-0482) 68-12-84
Телефон: (+38-0482) 68-18-58
Телефон: (+38-093) 755 78 24
E-mail: vstup@onu.edu.ua

Ректор

вул. Змієнка Всеволода, 2, Одеса, 65082
Ректор (приймальня):
(+38-048) 723-52-54
Тел. (+38-048) 723-35-15
Email: rector@onu.edu.ua

 

Наші партнери

Міністерство Освіти і Науки УкраїниУрядовий контактний центр

Одеська обласна державна адміністрація

Одеська обласна державна адміністрація
Одеська обласна державна адміністрація
Top