Hudimova Alisar

Alisar Hudimova - Associate Professor of the Department of Social Psychology

ORCID ID: 0000-0001-9996-0674

Researcher ID: AAJ-9568-2021

Scopus Author ID: 57424164300

Google Scholar: Alisar Hudimova

Certificates

Position at the Department - Associate Professor of the Department of Social Psychology

Academic title -

Scientific Degree - Doctor of Philosophy (Ph.D.) in Psychology

Basic education: higher education in Psychology (2017), postgraduate degree in Psychology (2021)

Thesis topic:

  • «Behavioral Patterns of Social Media Users as a Condition of Their Psychological Well-being»

Courses taught by:

  • Psychology of Education,
  • Pedagogical Psychology,
  • Psychology of Creativity,
  • Cyberpsychology,
  • Psychology of Work,
  • Engineering psychology and ergonomics of software systems

Scientific and organizational work:

  • Deputy Dean of the Faculty of Psychology and Social Work for Educational and Methodological Work;
  • Head of the Scientific Society of Young Scientists, Postgraduate Students, and Students of the FPSW Odesa I.I. Mechnikov National University;
  • Head of the Press Center of the Council of Young Scientists of Odesa I.I. Mechnikov National University;
  • Member of the Council of Young Scientists at the Odesa Regional State Administration;
  • Member of the Academic Council of the FPSW Odesa I.I. Mechnikov National University;
  • Deputy Chief Editor of the scientific journal “Insight: the Psychological Dimensions of Society”;
  • Member of the organizing committee of the Annual All-Ukrainian Competition Young Scientist of the Year of the Council of Young Scientists under the Ministry of Education and Science of Ukraine (2022, 2023).

Scientific and professional interests: individual psychological features of personality as a predictor of academic success, psychological well-being of users of virtual space, gender aspect of virtual self-presentation and communication features, genesis and determinants of social media disorder, locus of control and willpower of participants in the educational area, the relationship between physical activity and psychological well-being of athletes youth, psychological features of forced self-isolation’s impact due to the lockdown on the population’s psychological state.

Main publications:

Monographs

Hudimova A. Kh. Modern Adolescents’ Psychological Well-being and Social Media Overload. Vector of modern pedagogical and psychological science in Ukraine and EU countries: Collective monograph. Riga: Izdevnieciba “Baltija Publishing”, 2020. Р. 182 - 198. DOI: 10.30525/978-9934-588-37-2.1.11

Publications в Scopus/Web of Science

  1. Hudimova, A., Popovych, I., Baidyk, V., Buriak, O., & Kechyk, O. The impact of social media on young web users’ psychological well-being during the COVID-19 pandemic progression. Amazonia Investiga. 2021. No. 10 (39). P. 50-61. DOI: 10.34069/AI/2021.39.03.5 (Web of Science)
  2. Hudimova A., Popovych, I, Savchuk O., Lіashko V., Pyslar A., Hrys A. Research on the relationship between excessive use of social media and young athletes’ physical activity. Journal of Physical Education and Sport (JPES). 2021. Vol. 21 (issue 6). Art 456. P. 3364 - 3373. DOI: 10.7752/jpes.2021.06456 (Scopus)
  3. Hudimova, A., Zaverukha, O., Karpenko, Y., Stelmakh, O., & Lialiuk, G. Gender study of the student youth’s psychological well-being during coronavirus lockdown: a comparative analysis. Amazonia Investiga. 2021. No. 10(48). P. 189-199. DOI: 10.34069/AI/2021.48.12.20 (Web of Science)
  4. Popovych, I., Hudimova, A., Bokhonkova, Y., Savchuk, O., Hoian, I., & Shevchenko, N. Dispositional Mental States of Internally Displaced University Teachers Under Martial Law: Gender Differences. Journal of Education Culture and Society. 2023. 14(2). P. 171–187. https://doi.org/10.15503/jecs2023.2.171.181 (Scopus, Web of Science)
  5. Hudimova A. Kh. Psychological well-being and social media users’ behavioral online patterns in everyday life and during COVID-19 pandemic. Insight: the psychological dimensions of society. 2021. No. 5. P. 133-147. DOI: 10.32999/2663-970X/2021-5-9 (Scopus)

Scientific publications

  1. Коброслі А.Х., Простомолотов В.Ф. Зіставлення психологічних профілів успішно та посередньо встигаючих студентів. Психіатрія, неврологія та медична психологія. 2016. Т.3, 2 (6). С. 77-84.
  2. Коброслі А.Х., Простомолотов В.Ф. Зіставлення психологічних профілів успішно та посередньо встигаючих студентів. Вісник Одеського національного університету. Серія : Психологія. 2016. Т. 21, 4. С. 82-92. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vonu_psi_2016_21_4_12
  3. Kobrosli A. H. Psychological profile of students as a determinant of academic achievement. Science and Education a New Dimension. Problems of Humanities and Social Sciences. 2017. V (24). I.: 146. P. 33-36.
  4. Коброслі А.Х. Значення здібностей та волі в успішності студентів. Збірник матеріалів до 73-ї звітної студентської наукової конференції ННІІ та СТ. Одеса, 2017 р. С. 162-166.
  5. Коброслі А.Х. Гендерно-психологічні особливості професійного становлення військових фельдшерів. Матеріали третьої всеукраїнської курсантсько-студентської науково-практичної конференції «Національна безпека України: актуальні проблеми та шляхи їх вирішення». (Одеса, 24 листопада 2017 р.). Одеса, 2017. С. 8-10.
  6. Kobrosli A. H. Psychological profile of students as a determinant of academic achievement. Science and Education a New Dimension. Problems of Humanities and Social Sciences. 2017. V (24). I.: 146. P. 33-36.
  7. Коброслі А. Х. Взаємозв’язок використання соціальних мереж з психологічним благополуччям підлітків. Вісник ОНУ: Психологія. 2018. Т. 23, 2 (48). C. 58-66. http://psysocwork.onu.edu.ua/old/article/view/145643
  8. Коброслі А.Х. Позитивні та негативні фактори впливу віртуального спілкування на психологічне благополуччя підлітків. Матеріали 73-ї наукової професорсько-викладацької конференції (м. Одеса, 29 листопада -1 грудня 2018 р.). Одеса, 2018. С. 56-58.
  9. Коброслі А. Х. Взаємозв’язок використання соціальних мереж з психологічним благополуччям підлітків. Матеріали V Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Пізнавальний та перетворювальний потенціал історичної психології як науки» (м. Одеса, 5 квітня - 3 травня 2018 р.). Одеса, ОНУ, 2018. С. 33 - 36.
  10. ​​Коброслі А. Х. Вплив віртуальної комунікації на психологічне благополуччя підлітків. International Journal of Education and Science. 2018. V 1, №3-4. P. 38.​
  11. ​​ Коброслі А. Х. Соціальні мережі та психологічне благополуччя підлітків: переваги та ризики. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2019. № 2. С. 194-203. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tippp_2019_2_18
  12. Гудімова-Коброслі А. Х. Відчуття самотності та депресивні прояви як предиктори надмірної залученості в соціальні мережі. Матеріали до 74-ї наукової конференції професорсько-викладацького складу і наукових працівників ОНУ імені І.І. Мечникова. Секція «Факультету психології та соціальної роботи» (м. Одеса, 27-28 листопада 2019 р.). Одеса: Видавництво «Друк Південь», «Симекспрес», 2019. С. 96 - 101.
  13. Гудімова - Коброслі А. Х. Особливості психологічного профілю користувачів соціальних мереж. Матеріали II Міжнародної науково-практичної конференції «Рriority directions of science development». (м. Львів, 25-26 листопада 2019 р.). Львів, 2019. С. 372-377.
  14. Коброслі А.Х. Вплив рівня успішності на психологічне благополуччя студентів медичного профілю. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні проблеми психічного здоров’я та психологічного благополуччя». Одеса, 2019. С. 204-207.
  15. Kobrosli A. Comparison of adolescents’ psychological profiles due to social media use. Збірник наукових праць І міжнародної (V онлайн) науково-практичної інтернет-конференції «Дослідження та впровадження в навчальний процес сучасних моделей викладання іноземної мови: лінгво-дидактичні, методичні та міжнародні перспективи» (м. Одеса, 18 березня 2019 р.). Одеса, 2019. С. 102 - 105.
  16. ​​Гудімова А.Х. Специфіка впливу соціальних мереж на психологічне благополуччя підлітків. Науковий журнал «Габітус». 2020. № 12 (2). С. 98 – 102. DOI: 10.32843/2663-5208.2020.12-2.16 ​
  17. Гудімова А. Х. Пасивне використання соцмереж як предиктор самотності та депресивності підлітків. Abstracts of X International Scientific and Practical Conference. Liverpool, United Kingdom, 27-29 May 2020. С. 382 – 386.
  18. Гудімова А. Х. Соцмережі та психологічне благополуччя підлітків. Реформування та розвиток гуманітарних та природничих наук: матеріали ІІ науково-практичної конференції (м. Полтава, 22-23 травня 2020 р.). Херсон: Видавництво «Молодий вчений», 2020. Ч.2. С. 43-47.
  19. Гудімова А. Х. Соціальні мережі та психологічний стан підлітків. Сучасний вимір психології та педагогіки: збірник тез наукових робіт учасників науково-практичної конференції (м. Львів, 22-23 травня 2020 р.). Львів: ГО «Львівська педагогічна спільнота», 2020. С. 186-189.
  20. Гудімова - Коброслі А. Х. Надмірна залученість у віртуальну комунікацію як предиктор порушення психологічного благополуччя підлітків. Соціально-психологічні проблеми суспільства: матеріали міжнародної науково-практичної конференції. (м. Київ, 10 квітня 2020 р.). К.: Таврійський національний університет імені В.І. Вернадського, 2020. С. 145-147.
  21. Гудімова А. Х., Псядло Е. М. Кібербулінг як сучасна психолого-педагогічна проблема підліткового періоду. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Сучасні підходи та перспективи професійного розвитку фахівців соціономічних професій» (м. Вінниця, 19 червня 2020 р.).Вінниця, 2020. С. 224 - 228.
  22. Гудімова А. Х., Псядло Е. М. Пасивна віртуальна залученість як предиктор порушень сну серед підлітків: повсякденність та карантин. Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Тенденції та перспективи розвитку психології та соціальної роботи в сучасному суспільстві» (м. Одеса, 5 листопада 2020 р.). Одеса, ОНУ, 2020. С. 170 - 174.
  23. Гудімова А. Х. Соціальні мережі та психологічний стан підлітків під час вимушеної самоізоляції. Матеріали 75-ї наукової конференції професорсько-викладацького складу і наукових працівників ОНУ імені І.І. Мечникова. Секція Факультету психології та соціальної роботи. Одеса, 2020. С. 44.
  24. Hudimova A. Kh. Psychological well-being and social media users’ behavioral online patterns in everyday life and during COVID-19 pandemic. Insight: the psychological dimensions of society. 2021. No. 5. P. 133-147. DOI: 10.32999/2663-970X/2021-5-9
  25. Hudimova A. Adolescents’ Involvement in Social Media: Before and During COVID-19 Pandemic. International Journal of Innovative Technologies in Social Science. 2021. No.1. (29). P. 21-30. DOI: 10.31435/rsglobal_ijitss/30032021/7370
  26. Гудімова А. Х. Порушення сну як наслідок надмірної залученості у соцмережі в умовах пандемії COVID-19. Психологічне і соціальне благополуччя особистості та населення в умовах пандемії COVID-19: теорія і практика: Збірник матеріалів наук. – практ. інтернет-конференції. (м. Одеса, ОНУ імені І.І.Мечникова, 9 квітня 2021 р.). Одеса: ОНУ, 2021. С. 14 - 17.
  27. Гудімова А.Х. Синдром втрачених можливостей як предиктор соціально-мережевого розладу користувачів.Проблеми розвитку суспільства та держави: сучасні наукові виклики : матеріали всеукр. наук. конф. молодих вчених (м. Одеса, 2 грудня 2022 р.) [Електронне видання] / укл.: В. С. Кучерявенко, А. С. Давтян ; за ред.: Н. Д. Маслій, К. І. Спасової; Рада молодих вчених при Одес. обл. держ. адмін. – Одеса, 2022. С. 36-40.
  28. ​​Гудімова А.Х., Бабіна І.С. Роль індивідуально-психологічних властивостей педагогів у професійній майстерності в дистанційних умовах. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2023. Т. 34 (73). № 1. С. 116-121. DOI: 10.32782/2709-3093/2023.1/19 (фахове видання категорії “Б”)​
  29. ​​Кононенко О.І., Гудімова А.Х., Курова А.В. Сучасні тенденції та стратегії розвитку вищої освіти в Україні: аналіз реалізації. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина». 2023. № 9 (27). С. 232-244. (Фахове видання категорії “Б”).​
  30. ​​Попович І. С., Гудімова А. Х., Бохонкова Ю. О., Савчук О. А., Гоян І. М., Шевченко Н. Ф. Диспозиційні психічні стани внутрішньо переміщених науково-педагогічних працівників в умовах воєнного. Соціокультурні та психологічні виміри становлення особистості. Зб. наук. праць за матеріалами VІ Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Івано-Франківськ, 24 листопада 2023 р.) [Електронний ресурс] / ред. колегія: А. В. Коллі-Шамне, І. Р. Крупник, І. С. Попович, Н. І. Тавровецька, О. М. Танасійчук (відп. за випуск) та ін. Херсон: ФОП Вишемирський В. С., 2023. С. 195-201.​

Participation in prof. associations by specialty:

  • Member of the Ukrainian Psychological Association
  • Member of the Ukrainian Association of Organizational and Labor Psychologists

Participation in international conferences, forums, and seminars:

  • Science and Education a New Dimension. Problems of Humanities and Social Sciences, Budapest, 2017;
  • V International Scientific and Practical Internet Conference "Cognitive and Transformative Potential of Historical Psychology as a Science", Odesa, April 5 - May 3, 2018 (Odesa I.I. Mechnikov National University);
  • II International scientific and practical conference "Priority directions of scientific development", Lviv, November 25-26, 2019;
  • International scientific and practical conference "Actual problems of mental health and psychological well-being", Odesa, 2019 (Odesa I.I. Mechnikov National University);
  • 1st international (V online) scientific and practical internet conference "Research and introduction into the educational process of modern models of foreign language teaching: linguistic-didactic, methodical and international perspectives", Odesa, March 18, 2019 (Odesa I.I. Mechnikov National University);
  • X International Scientific and Practical Conference, Liverpool, United Kingdom, May 27-29, 2020;
  • International Scientific and Practical Conference "Social and Psychological Problems of Society", Kyiv, April 10, 2020 (V.I. Vernadsky Taurida National University);
  • International scientific and practical internet conference "Trends and prospects for the development of psychology and social work in modern society", Odesa, November 5, 2020;

Certification training:

  • University of Social Sciences (UNS) in Lodz (Poland), Central European Academy Studies and Certifications (CEASC) Foundation, successfully completed the international internship course of 180 hours, March-May 2021, Lodz, Poland, topic "International career of a scientist and management of scientific projects". Certificate No. 2021/05/627
  • Odesa I.I. Mechnikov National University, defense of the thesis for the degree of Doctor of Philosophy in specialty 053 – Psychology (2021). Diploma No. 003095
  • LLC "Academy of Digital Development", successfully completed the course "Google digital tools for institutions of higher, professional pre-higher education" in the amount of 30 academic hours (1 ECTS credit), October 4-18, 2021. Certificate No. 6GW-0157
  • The platform of mass open online courses "Prometheus", Kyiv University named after Boris Grinchenko, successfully completed the course "Psychology of stress and methods of combating it", April 5, 2022. Certificate No. 441cf0fc62d74ce58ff18c2be9713b8f
  • The Council of Young Scientists under the Ministry of Education and Science of Ukraine, successfully completed the 40-hour "Spring School of Scientist 2.0" course, April 14-20, 2022. Certificate No. 1314
  • The Council of Young Scientists under the Odesa Regional State Administration successfully completed the 15-hour "School of Young Scientists of Odesa" course, April 26-May 13, 2022.
  • MES, DNU Institute of Modernization of the Content of Education, successfully completed the course "Psychological first aid during and after the war" in the amount of 1 credit, 07/24/2022. Certificate No. 61549297
  • The Council of Young Scientists under the Odesa Regional State Administration successfully completed the 10-hour "School of a Young Scientist of Odesa" course, October 20-November 10, 2022
  • LLC "Academy of Digital Development", successfully completed the course "Google Digital Tools for Education" in the amount of 60 academic hours (2 ECTS credits), October 31-November 13, 2022. Certificate No. GDTfE-04-Б-00739; November 14-20, 2022. Certificate NoGDTfE-04-C-00161; November 21-27, 2022. Certificate NoGDTfE-04-П-00829
  • The Scientist Support Office, NGO "Innovative University", successfully completed the training course "Brand of a Scientist in the Digital World" in the amount of 30 academic hours (1 ECTS credit) November 21-27, 2022. Certificate #1439
  • "Academy of Digital Development" LLC, Certificate of successful participation in the webinar "Google's Digital Tools for Education" for pedagogical, scientific and pedagogical workers of preschool, general secondary, after-school, professional (vocational-technical), professional pre-higher and higher education institutions in the amount of 2 academic hours (0.07 ECTS credits).
  • Odesa I.I. Mechnikov National University, Faculty of Psychology and Social Work "Winter School of Psychology 2023" (30 hours, 1 ECTS credit) January 16 - 20, 2023. Certificate 0132/ 23-01-ЗШ
  • Volyn National University named after Lesya Ukrainka, Jean Monnet Module project “Developing European Framework for Action on Mental Health and Well-Being” (101085175-DevelopMental-ERASMUS-JMP-2022-HEI-TCH-RSCH for 2022-2025), successfully completed the full training course (40 hours, 1.3 ECTS credits) "Implementation of the European Framework for Action on Mental Health and Well-Being"
  • The Ministry of Digital Transformation of Ukraine, the public organization "Progressilni", successfully completed the advanced training course "Artificial Intelligence: The Future of Education" (30 hours, 1 ECTS credit) November 7-23, 2023. Certificate ШИ-0432
  • Odesa I.I. Mechnikov National University, Faculty of Psychology and Social Work "Winter School of Psychology 2023" (30 hours, 1 ECTS credit) January 15-19, 2024 Certificate 006/ 1X-3ШП-24
  • "EDUCATIONAL ERA" LLC, public organization "Focus of UA", successfully completed the advanced training course "Point of care: online course on psychological assistance for teams and businesses" (duration - 4 hours / 0.1 ECTS credit) on February 15, 2024. Certificate 45e7200a-9377-4e66-9161-42e5906a463e

Educational publications

  1. Педагогічна психологія [Електронний ресурс]: електрон. метод. рекомендації до самостійної  роботи для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 053 «Психологія» / уклад. А.Х. Гудімова. — Одеса: Одес. нац. Ун-т. ім. І.І. Мечникова, 2023. — 24 с. http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/36982
  2. Психологія освіти [Електронний ресурс]: електрон. метод. рекомендації до самостійної  роботи для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 053 «Психологія» / уклад. А.Х. Гудімова. — Одеса: Одес. нац. Ун-т. ім. І.І. Мечникова, 2023. — 42 с. http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/36983
  3. Психологія праці [Електронний ресурс]: електрон. метод. рекомендації до самостійної  роботи для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 053 «Психологія» / уклад. А.Х. Гудімова. — Одеса: Одес. нац. Ун-т. ім. І.І. Мечникова, 2023. — 25 с. http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/36984
  4. Інженерна психологія та ергономіка програмних систем [Електронний ресурс]: електрон. метод. рекомендації до самостійної  роботи для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 126 «Інформаційні системи та технології» та 122 «Компʼютерні науки» / уклад. А.Х. Гудімова. — Одеса: Одес. нац. ун-т. ім. І.І. Мечникова, 2023. — 30 с. http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/36985
  5. Кіберпсихологія [Електронний ресурс]: електрон. метод. рекомендації до самостійної  роботи для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 053 «Психологія» / уклад. А.Х. Гудімова. — Одеса: Одес. нац. Ун-т. ім. І.І. Мечникова, 2023. — 24 с. – 1,2 МБ.
  6. Психологія креативності [Електронний ресурс]: електрон. метод. рекомендації до самостійної  роботи для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 053 «Психологія» / уклад. А.Х. Гудімова. — Одеса: Одес. нац. Ун-т. ім. І.І. Мечникова, 2023. — 26 с.
  7. Навчальна практика [Електронний ресурс]: електрон. метод. рекомендації для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 053 «Психологія» / уклад. А.Х. Гудімова, О.С. Данілова. — Одеса: Одес. нац. Ун-т. ім. І.І. Мечникова, 2024. — 28 с.

Awards:

Laureate of the All-Ukrainian competition "Young Scientist of the Year" based on the results of work in 2020 in the Psychology nomination (Ministry of Education and Science of Ukraine, Council of Young Scientists under the Ministry of Education and Science of Ukraine). Certificate No. 0164.

Awarded with an honorary diploma of the Odesa I.I. Mechnikov National University for a significant personal contribution to the development of science, high professionalism, active public activity, and on the occasion of Science Day (Odesa I.I. Mechnikov National University, rector Prof. Vyacheslav Truba) (2022).

Admission

Frantsuz'ky Blvd, 24/26
Phone: (+38-0482) 68-12-84
Phone: (+38-0482) 68-18-58
Phone: (+38-093) 755-78-24
E-mail: vstup@onu.edu.ua

Rector

Vsevoloda Zmiienka St, 2, Odesa, 65082
Reception: (+38-048) 723-52-54
Phone: (+38-048) 723-35-15
Email: rector@onu.edu.ua

 

Our Partners

Міністерство Освіти і Науки УкраїниУрядовий контактний центр

Одеська обласна державна адміністрація

Одеська обласна державна адміністрація
Одеська обласна державна адміністрація
Top